Každá ScioŠkola je trochu jiná, byť ve všech vycházíme ze stejných principů a uplatňujeme stejné metody. Základem našeho přístupu je kombinace pestré škály formátů, v nichž se děti učí, důraz na zážitkové vzdělávání a velký podíl dětí na chodu školy.
V dnešní době se můžeme setkat nejčastěji s dvěma způsoby, jak se děti ve škole učí psát. První způsob je klasické vázané písmo (psací), druhý je pak tzv. Comenia Script. V naší škole jsme si vědomi pokroků naší společnosti, pracujeme s moderními technologiemi, využíváme umělou inteligenci. Na druhou stranu právě díky tomuto pokroku víme, že musíme o to víc dbát na komplexní rozvoj dětí. Proto učíme v naší škole vázané písmo. Dbáme na to, aby naše děti uměly nejen samy psát vázaným písmem, ale také ho uměly přečíst. Vycházíme z nejnovějších poznatků odborníků, že proces učení psaní vytváří mnohem větší mozkovou aktivitu. Víme, že používání vázaného písma posiluje u dětí mnoho kognitivních funkcí jako je například paměť nebo lepší provázanost informací, zároveň podporuje celkově proces učení a motoriku. Respektujeme však také individualitu každého žáka a víme, že obzvláště ve starším školním věku se písmo a zápisy vlastní rukou formují a utváří se tak unikátní rukopis každého z nás.
V naší škole učíme matematiku podle Hejného metody, protože se nám líbí inovativní přístup v oblasti matematiky a chceme podporovat kreativní učení u našich dětí. Hejného metoda je učí uvažovat s přesahem do běžného života, učí se kriticky přemýšlet a vyhodnocovat získané informace.Zároveň si uvědomujeme, že každé dítě je trochu jiné a někdy je potřeba více zmechanizovat některé procesy v matematických operacích - proto pracujeme i s principy klasické matematiky.
Rodičům, kteří by se o metodě chtěli dozvědět víc, doporučujeme tyto webové stránky: Pro rodiče | H-mat
I ve školství platí, že každému vyhovuje něco jiného. Každý rodič má jiná očekávání, touhy, ambice. Výběr správné školy může předejít řadě nedorozumění.
Nekouskujeme poznávání podle předmětů, ale podle toho, jak se věci ve světě dějí. Velká část práce se odehrává v projektech vycházejících z každodenního života, v kterých poznatky přicházejí v souvislostech.
Ve ScioŠkole se děti nepotkávají jen se spolužáky ve své třídě, která je sama o sobě multiročníková. Vedle toho máme vyhrazený čas i pro práci ve skupinách, kde se potkávají děti úplně ze všech ročníků. Rozvíjíme tím schopnosti dětí pracovat v týmu a kolektivu a vnímat potřeby druhých.
Během týdne mají děti vždy vymezený prostor, jehož náplň si určují samy. Učí se tak pracovat s vnitřní motivací, plánovat a rozvrhnout si čas, dosahovat cílů. Konkrétní oblast necháváme na dětech.
Chybami se člověk učí, říká slavné pořekadlo. Vracíme chybování původní smysl, který překryly pětky a poznámky v žákovské knížce. Vědomě s chybami pracujeme, necháváme děti je udělat, přijít na ně a odnést si z nich cenné zkušenosti.
Pravidelně hodnotíme individuální posun dítěte na setkání průvodce, rodiče a dítěte. Neznámkujeme a hlavně neporovnáváme děti mezi sebou. Respektujeme, že každý má talent na něco jiného. Nechceme, aby rozdělování na „dobré matikáře“, „šprty“ nebo „špatné češtináře“ zanechalo na dětské duši trvalé následky.
Ve ScioŠkole jsme všichni na jedné lodi a pravidla fungování tvoříme společně. Děti na nich mají zásadní podíl a lépe je tak berou za svá. A také mohou prožít důsledky, které s sebou některá rozhodnutí nesou.
Záleží nám na tom, aby s dětmi pracovali lidé, kteří jim mají co předat. Splňujeme požadavky na podíl pracovníků s pedagogickým vzděláním, při výběru průvodců je ale naším hlavním kritériem životní zkušenost a schopnost děti nadchnout. Síla značky Scio a autorita zakladatele Ondřeje Šteffla nám pomáhají s takovými lidmi spolupracovat.
„Technika Splývavého čtení je ve své podstatě revoluční. ...s potěšením mohu sdělit, že v ní nenacházím nic, co by nějak odporovalo dnešním poznatkům z neuropsychologie a vývojové psychologie. Naopak, pokud mohu posoudit, velice sympatický je její princip komplexního přístupu k počáteční výuce čtení... Rozlišuje dokonale zvukovou a grafickou podobu slova, zdokonaluje vyjadřovací schopnosti, přináší čtení s porozuměním, na které svět čeká již 150 let. Podělme se s dětmi o radost ze čtení.“ (březen 2003) Prof. PhDr. Zdeněk Matějček, CSc. dětský psycholog, Psychiatrické centrum Praha odborný garant a čestný člen České společnosti Dyslexie
Každá ScioŠkola je trochu jiná, byť ve všech vycházíme ze stejných principů a uplatňujeme stejné metody. Základem našeho přístupu je kombinace pestré škály formátů, v nichž se děti učí, důraz na zážitkové vzdělávání a velký podíl dětí na chodu školy.
I když se od většiny škol v mnohém lišíme, fungujeme plně v souladu s platnou legislativou. Česká školní inspekce náš přístup opakovaně označila za inspirativní i pro ostatní školy.
I svoboda v učení má někde hranice. Myslíme na to, že číst, pravopisně správně psát a počítat se děti zkrátka naučit musí. Ve vzdělávacím plánu máme pro tyto případy kontrolní body. Pokud nefunguje vnitřní motivace a děti zaostávají, intenzivně pracujeme na nápravě.
Přijímací zkoušky na navazující školy přinášejí stres a
potřebu zvýšené přípravy. Proto na ScioŠkolách vytváříme co nejkomfortnější podmínky, aby je děti úspěšně zvládly. Opíráme se o roky zkušeností společnosti Scio s přípravnými kurzy na přijímačky na SŠ i VŠ. Naše děti se navíc umějí učit a připravovat samy lépe než jejich vrstevníci.